In augustus deed ik samen met JP en Lotje (10 maanden) de Ronde van Nederland op de fiets. In deel 1 trapten we van Den Ham naar Den Haag via LF-routes. Een fietstocht van zo’n 1000km. In dit blog lees je alles over dag 5 tot en met 9 van onze fietsvakantie. Hoe was het? Waar sliepen we met baby Lotje in de fietskar? Wat gaven we uit? En hoeveel kilometers reden we? Je leest het in dit blog.

Dag 5. Ronde van Nederland op de fiets: nieuwe avonturen

• Datum: 18 augustus
  • Van: Millingen aan de Rijn naar Bergen
  • Overnachten: Minicamping De Halve Maan **
  • Afstand: 72km
  • Uitgaven: €24,80

We worden wakker van het zonnetje op de tent. Is iedereen daarom zo vrolijk hier? De een na de ander komt een kletspraatje maken. Wanneer we de tent inpakken is het gras nog vochtig. Omdat Lotje nog niet loopt is dat niet handig (lees: nat gras + zand + kruipende baby = vieze baby). Op deze bewuste ochtend komen we tot de waardevolle ontdekking dat de Ortlieb rack pack ook uitstekend dienstdoet als box. Lotje vermaakt zich er prima in… voor een tijdje dan. Hij werkt ook uitstekend als badje trouwens.👍

Nergens Ortlieb

Rond 10.15 vertrekken we. Het eerste doel is een fietsenzaak want JP wil graag een stuurtas en bidon met bidonhouder. In het dorp is een zaak dus we doen een poging. Het is al de zesde winkel die we bezoeken tijdens onze Ronde van Nederland op de fiets maar het blijkt niet zo eenvoudig. Deze morgen is het geluk wederom niet aan onze zijde.

Lunch Nijmegen Centraal

Over de dijk langs de Waal fietsen we naar Nijmegen. Er staat een behoorlijk sterke wind die niet in ons voordeel is. Het duurt dus even voordat we er zijn. 🙃 Tegenover Nijmegen Centraal vinden we dat we wel een versnapering hebben verdiend. Een mooi zonovergoten, strak gemaaid groen grasveldje nodigt ons uit voor een picknick. Dát kunnen we niet afslaan. Even later liggen we lekker in het gras en observeren we de wereld om ons heen. Mensen komen en gaan van het station, fietsen voorbij of knuffelen elkaar vaarwel op de kiss & ride.

Hier ben ik eerder geweest

Door de bossen fietsen we de stad uit. Ondanks de vele heuvels gaan we voor m’n gevoel toch echt bergafwaarts. Lekker crossen over de strak geplaveide fietspaden. Verder zuidwaarts zakken we af langs de Waal. Opeens herken ik een terras in Milsbeek waar ik tijdens het Pieterpad een cappuccino dronk. Grappig. Het voelt ineens alsof ik er bekend ben ofzo. We peddelen door naar Gennep voor boodschappen. Ook hier ben ik eerder geweest. Ik herken het prachtige centrum met de gezellige terrasjes en het mooie stadhuis. Vervolgens brengt de route ons door Boxmeer en nog een paar andere kleine dorpjes.

Vergane glorie

De camping in Bergen is een beetje vergane glorie maar we zijn allang blij dat we er zijn. Het fotomoment bij het pontje voor Bergen motiveerde ons om door te fietsen. De afstand bleek uiteindelijk veel langer dan we vooraf hadden ingeschat. Elke kilometer leken er wel twee haha. Vooral aan het einde. 🙃 We zetten snel onze tent op. Vlug nog een bordje macaroni en dan gaan de luikjes dicht.

Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-mooie-paadjes
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-lunch-Nijmegen-Centraal
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-wilgen-Millingen-aan-de-Rijn
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-Maasroute

Dag 6. Rustdag wordt rustige dag

• Datum: 19 augustus
  • Van: Bergen naar Velden
  • Overnachten: camping Hovershof ****
  • Afstand: 44km
  • Uitgaven: €20,-

Het heeft gisteravond en vannacht flink geregend. Lotje voelde koud aan en was ’s nachts een paar keer wakker. Na wat voeding slaapt gelukkig weer gemakkelijk in. Fijn. Ik besef op zo’n moment hoe handig het is om nog steeds borstvoeding te geven. Hoe zouden andere moeders dat doen, vraag ik me af?

Rust(ige) dag

Wanneer de zon over de coniferenhaag kruipt, is het in een mum van tijd warm. Het tentdoek kan zo mooi drogen. Tot nu toe zit het weer ons wonderbaarlijk mee. Iedere keer als het regent of giet liggen we in de tent. Na een overheerlijk bammetje met de Ruyter koffiehagelslag (die vonden we gister in de supermarkt en is bijna nergens verkrijgbaar) kunnen we er weer tegenaan.👍 Omdat de camping hier niet toe uitnodigt maken we vandaag van een rustdag een rustige dag.

Picknick aan de Maas

Rond 10.30 springen we op ons stalen ros. Over landweggetjes, langs bosranden en door kleine dorpjes slingeren we ons een weg naar Velden. Zo nu en dan plukken we eens een appeltje of peertje voor de dorst. Ook zien we aardappels, blauwe bessen, druiven, rabarber etc…  Het is vruchtbaar gebied. In Arcen (bekend van de kasteeltuinen) picknicken we op een prachtig plekje aan de Maas. We zien voorbijgangers denken, oh die zitten daar gezellig! Niets is minder waar. Om deze reden blijven we zo’n twee uur zitten.

Uitgeblust

Uitgeblust klimmen we weer op de fiets. Mijn benen voelen zuur en onze hersens staan (blijkbaar) nog in de pauzestand want we fietsen zeker een paar kilometer verkeerd en hebben er beide geen benul van. Eenmaal terug op de route vindt Lotje het welletjes geweest. Dit uit zich meestal in luid gebrul vanuit het karretje. Aan het type gebrul weten we meestal wel hoe laat het is en hoeveel vaart we moeten maken met het vinden van een overnachtingsplek. Alle puzzelstukjes vallen weer op hun plek. Nog geen 200 meter verderop is camping Hovershof. Een prachtige camping met megaschoon sanitair. We kunnen er lang van genieten want het is nog maar 15.00. Zo vroeg zijn we nog niet eerder geweest.😉 Wanneer wij al lang en breed voor de tent zitten, druppelt de camping langzaam vol. De wandelaars en fietsers komen uit alle windstreken.

Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-Camping-Bergen
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-JP-pontje
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-JP-koken
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-noodles-lunch
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-Arcen
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-JP-druiven

Dag 7. Bestaan er nog zulke campings?

• Datum: 20 augustus
  • Van: Velden naar Kelpen-Oler
  • Overnachten: camping Knienseerd *
  • Afstand: 75km
  • Uitgaven: €32,95

We vertrekken om 09.50 uit Velden. Recordtijd! Hierdoor lukt het ons vandaag eenvoudig en zonder haast 70km te fietsen. De route is mooi. We zakken steeds verder af langs de Maas. Fietsend over kleine onverharde landweggetjes en gravel paadjes vliegen de groenten me om de oren. ´Kijk, aardappels! Kijk, asperges! Kijk, wortels! Kijk, rabarber! Kijk, suikerbiet!’, roept JP. Ik begin het inmiddels zelfs te herkennen.😉 Onderweg verzamelen we alle ingrediënten voor de groentesoep van vanavond en nog veel meer…

Picknickplekjes en streekproducten

In Baarlo halen we lekkere broodjes bij de bakker. In Beesel kopen we kaas op de markt en vlakbij Swalmen (waar ik een van mijn hoogtepunten tijdens het Pieterpad meemaakte) vinden we weer een superleuke picknickplek. Nederland is er vol mee. Het lijkt wel een beetje de rode draad door onze fietsvakantie te vormen. Zoveel mooie plekjes en ze zijn extra leuk met al die streekproducten langs de weg.

Ronde van Nederland op de fiets: LF3a naar LF5a

Tot twee maal toe gaan we met het pontje over de Maas. Hoe dichter we bij Roermond komen hoe minder leuk de route wordt. Het zijn nu vooral snelwegen, industrie en wegwerkzaamheden die de route karakteriseren. Rond Maasbracht ruilen we de Maasroute in voor een stukje LF5a. Naast dat de route wegens werkzaamheden geen doorgang biedt, is het weinig inspirerend en slecht bewegwijzerd. Voor het eerst denken we, hadden we maar een shortcut genomen.

Ronde van Nederland op de fiets: LF5a naar LF7a

Na een stukje LF5a gaan we over op de LF7a. Meteen meer duidelijkheid. Fijn! Even na Grathem ligt het dorpje Kelpen-Oler. Daar brengen we de nacht door op een verschrikkelijke camping. Het was een lange en vermoeiende dag. Om deze reden hadden we ook geen zin om een andere camping te zoeken. Dit was al de derde optie rij. Terwijl ik dit schrijf werk ik mijn tweede bordje groentesoep naar binnen. Naast mij zit JP te smullen en Lotje ligt lekker te slapen in de tent. We zijn alle drie moe…

Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-Lotje-blij
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-suikerbiet
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-maiskolf
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-prei-voor-de-groentensoep
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-groentensoep
Rondje-Nederland-op-de-fiets-avondeten

Dag 8. Na regen komt zonneschijn

• Datum: 21 augustus
  • Van: Kelpen-Oler naar Mierlo
  • Overnachten: camping de Sprink ****
  • Afstand: 59km
  • Uitgaven: €55,50

Gister het minst inspirerende stuk van de Ronde van Nederland op de fiets beleefd. Toen we daarna op de meest verschrikkelijke camping ever terechtkwamen, was dat helemaal goed. Liever alle ellende in één keer, dan zijn we er weer vanaf.😉 Er lag een dooie muis voor het sanitair, de vloer van de gemeenschappelijke ruimte was bezaaid met muizenkeutels en mieren en het interieur deed denken aan een tien jaar eerder verlaten kringloopwinkel. Een ratjetoe van en overdadigheid aan meubels, bedekt onder een dikke stoflaag en onderling verbonden door spinrag. Aan de muur hing een trieste ‘hartelijke gefeliciteerd’ slinger waarvan de kleuren niet meer zichtbaar waren en op de achtergrond knipperden nog een paar lampjes van de lichtsnoer die tijdens de Kerstdagen in 1998 waarschijnlijk dienstdeed als sfeermaker. Grappig genoeg was dit ook nog de duurste camping. We kunnen er wel om lachen.😅

Muggeninvasie

Iets minder fijn was de muggeninvasie ‘nachts. Lotje is niet ongeschonden uit de strijd gekomen. Gelukkig heeft ze er zelf geen last van… Omdat het ’s nachts met bakken uit de lucht kwam en het ’s morgens ook nog nat is, ontbijten we eerst uitgebreid in de gezamenlijke ruimte. We hebben het gevoel dat we extreem laat vertrekken doordat we zo rustig aan doen. Toch is het ‘nog maar’ 11.00 uur voordat we weer opstappen. Misschien moeten we vaker rustig aan doen.😉 Wanneer we wegfietsen, drupt het nog een beetje.

Heide in bloei

Even nadat we weg zijn, klaart de lucht weer op. Niet veel later schijnt de zon. We zijn echt lucky met het weer. Via Nederpeel, Ospel, Nationaal Park De Grote Peel (waar we een fantastisch lekker broodje kroket eten en dito koffie en cappuccino drinken) en Someren Heide fietsen we naar Mierlo. De paarse heide voor Mierlo is prachtig. Hij staat volledig in bloei, het mooiste moment om daar te fietsen dus! Het karretje hobbelt en bobbelt over de mulle zandpaden. Lotje vindt het niet fijn. We doen voorzichtig met haar tere ruggetje en fietsen stapvoets door. Ook plannen we wat extra stops. Waaronder een tweede lunch op de Strabrechtse heide.

Lotje bepaalt het ritme

Rond 16.00 is Lotje het zat. Voor ons een legitieme reden om een camping te zoeken. Zelf willen we vaak nog doorfietsen maar zij bepaalt de dag. Bijzonder genoeg zijn er altijd campings in de buurt. We hebben slechts één keer 7km moesten fietsen, maar meestal is het maximaal 2km. We zijn overigens ook helemaal niet kritisch hoor, we blijven toch maar één nacht. Als we keuze hebben, kiezen we uiteraard voor de schoonste. Even fijn douchen met Lotje is toch wel een pre. Vandaag weer een topcamping. Mooi veldje, schoon sanitair en een supermarkt in de buurt. Het laatste was vandaag doorslaggevend want we waren door de luiers heen.😉

Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-ontbijt
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-LF7b
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-gezonde-lunch-op-de-heide
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-boodschappen
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-camping-Mierlo
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-kamperen-koken-eenpansgerecht

Dag 9. Ronde van Nederland op de fiets: LF7b naar LF13b

• Datum: 22 augustus
  • Van: Mierlo naar Alphen
  • Overnachten: camping Buitenlust **
  • Afstand: 70km
  • Uitgaven: € 12,50

Van Mierlo en Geldrop fietsen we langs het Eindhovense kanaal richting Eindhoven. Onderweg horen we een jongen op de fiets door een megafoon schreeuwen. Met dat deze man mij aankijkt denk ik, die ken ik! Het is Roeland, een oud Djosergast uit Nepal. Leuk! We stoppen voor een kletspraatje. Wat is de wereld toch klein. 🙂 Even later fietsen we verder naar Eindhoven, waar we picknicken in een park. Na Eindhoven gaan we over op de LF13b.

Geen bijzondere dag

De route is vandaag niet heel inspirerend. Veel lange rechte stukken langs autowegen. Het dorpje Oirschot is me het meest bijgebleven. Een gezellig en levendig centrum met mooie gebouwen en volle terrassen. Het is fijn dat de route soms door stedelijk gebied loopt zodat je gebruik kunt maken van de voorzieningen. We doen boodschappen in Diessen en kopen een Ortlieb stuurtas (jaja, gevonden hoor!) voor JP in Hilvarenbeek. Terwijl ze de tas installeren en het buiten pijpenstelen regent, drinken wij nog een bak koffie. We kijken elkaar lachend aan, ‘hebben de bui weer weten te ontwijken!’ Als het droog is, gaan we richting Alphen.

Inschattingsfout

Lotje is er al klaar mee voor vandaag maar de camping is nog niet in zicht. Mensen kijken ons na wanneer we met een loeiende sirene (lees: krijsende baby) voorbij fietsen. We hadden eerder moeten stoppen, maar dat blijft lastig inschatten. Eenmaal op camping Buitenlust is alles snel weer goed.

Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-lunch-Eindhoven
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-LF13b
Ronde-van-Nederland-op-de-fiets-wijn-camping-Alphen

Meer weten over ons Rondje Nederland op de fiets? Deze blogs vind je misschien ook interessant:

Onmisbaar tijdens je Rondje Nederland op de fiets: het routeboekje:

Lijkt een meerdaagse wandelreis jou leuk? Jaarlijks organiseer ik trektochten in Nepal (Groepsreizen met trekking en Bergtrekking op Maat) en help je bij de voorbereiding van dit unieke wandelavontuur. Schrijf je in voor de inspiratiemail en ontvang nieuwe data als eerste in je inbox.