Je gaat een bergtrekking maken! Enerzijds ben je laaiend enthousiast. Anderzijds maakt je brein overuren. Wat als ik onderweg ziek word? Stel dat ik hoogteziekte krijg? Heb ik wel voldoende conditie? Ben ik niets belangrijks vergeten? Stop! Tame your monkey mind and calm your thinking. Een gezonde mindset is dé sleutel tot succes. Maar wat is een gezonde mindset en waar vind je hem?😉

Een gezonde mindset

Wat jij denkt en gelooft

Je mindset laat zich het beste omschrijven als datgene wat jij denkt of gelooft over jezelf, iets of iemand. Wat jij gelooft, bepaalt grotendeels je gedrag, hoe je in het leven staat en hoe je het leven neemt. Wat gun jij jezelf? En wat geloof jij over jezelf, je gezondheid, je conditie, je bewegingspatroon, je relaties, je vriendschappen? Als jij gelooft dat de voorbereiding op een bergtrekking bikkelen is, dan is dat zo. Maar als jij gelooft dat het leuk is en je er plezier aan mag beleven, dan is dat ook zo. Je hebt het dus zelf in de hand.

Fixed mindset versus growth mindset

Grofweg zijn er twee soorten mindset. De fixed mindset en de growth mindset. Iemand met een fixed mindset gelooft dat talent aangeboren is en wil graag succesvol en perfect zijn. Deze mensen zijn continu bezig met wat andere mensen van ze vinden en hechten daar veel waarde aan. Hierdoor worden ze geremd in hun ontwikkeling. Mensen met een growth mindset geloven in persoonlijke groei en zijn ervan overtuigd dat je vaardigheden en talenten kunt ontwikkelen. Zij staan open voor nieuwe ervaringen en geloven dat je jezelf altijd kunt verbeteren.
Everest Base Camp trekking Nepal

Happy Hiker

Voorbereiden is leuk

De één geeft zich gemakkelijk over aan een onbekende situatie, terwijl een ander zich al weken van tevoren druk maakt. Een beetje achtergrondkennis en voorbereiding kan prettig zijn voor je zelfvertrouwen. Met Happy Hiker lever ik daar een bijdrage aan. Je mag erop vertrouwen dat je na drie maanden goed voorbereid bent en over genoeg basiskennis en -conditie beschikt om de bergtrekking tot een succes te maken.😊 Het is aan jou om van de voorbereiding een feestje te maken. Voel geen druk, maar geniet van de tijd en aandacht die je voor jezelf vrijmaakt.

Acceptatie

Tijdens de trekking zijn er ongetwijfeld momenten waarop je jezelf tegenkomt. Positief blijven gaat dan niet altijd vanzelf. Daar tegenover staan momenten dat je intens geniet van alles om je heen. Net het echte leven. Het is helemaal niet erg om je een dag wat minder te voelen, even te zeuren als je het niet trekt of compleet buiten adem te raken. Dat hoort er net zoveel bij als genieten van dat waanzinnige uitzicht, die lekkere maaltijd of ‘s avonds verdiend met je voetjes op de kachel. Iedere medaille heeft twee kanten. Accepteer dat.

Geniet van het ‘hier en nu’. Werk niet alleen maar naar je einddoel, maar maak ook van de weg ernaartoe een feestje. In Nederland kan je er ook al heel leuk op uit trekken. Alleen of samen.

Hangbrug bergtrekking in Nepal

Wat is jouw grootste zorg?

Heb je weleens stilgestaan bij jouw grootste angst, zorg of twijfel voor de Spiritual Journey? Maak deze concreet, schrijf hem op en bedenk hoe je hiermee het beste om zou kunnen gaan. Hoe wil je reageren of wat heb je nodig om jezelf uit deze situatie te verlossen? Angsten en zorgen zijn vaak niet realistisch, maar wanneer je je rot voelt of in paniek bent, heb je daar geen boodschap aan. Met een weldoordacht antwoord op je worst case scenario creëer je (zelf)vertrouwen. Je weet namelijk al wat te doen of hoe te handelen mocht de situatie zich voordoen.

Zo krijg je een gezonde mindset

Het mooie aan een mindset is dat je hem elke dag opnieuw kunt verbeteren. Stel jezelf iedere morgen opnieuw de volgende vragen en je zult merken dat je steeds beter weet wat je wilt en wat je moet doen om dit te bereiken. Je neemt de regie over je eigen leven.

Stap voor stap naar positiviteit

  1. Hoe wil ik me vandaag voelen?
  2. Welke keuzes zijn daarvoor nodig?
  3. Welke uitdaging kom ik tegen?
  4. Hoe wil ik me daarna voelen?
  5. Wat moet ik doen om dat gevoel te creëren?

Focus op wat goed gaat

Probeer iedere dag opnieuw te focussen op wat goed gaat en lukt. Wees lief voor jezelf en blij met ieder wandeluurtje. Vermijd negatieve gedachten en ga niet zitten denken, ik heb deze week helemaal niet getraind of ik moet nog van alles. Want wanneer je niet wilt denken aan de rode hamer zie je hem constant in gedachten. Richt je dus op het positieve, kies je woorden zorgvuldig, stel jezelf realistische doelen en vier het leven.

Yak Everest Base Camp trekking Nepal
Lijkt een meerdaagse wandelreis jou leuk? Jaarlijks organiseer ik een bergtrekking in Nepal en help je bij de voorbereiding van dit unieke wandelavontuur. Schrijf je in voor de inspiratiemail en ontvang nieuwe data als eerste in je inbox.