Afgelopen zomer zijn we ons rondje Nederland op de fiets gestart. De hele ronde in één keer was iets te ambitieus aangezien we onze kleine spruit van 10 maanden meenamen in de fietskar. Onder het motto: we zien wel hoe ver we komen (en hoe lang het leuk blijft), vertrokken we. Den Ham is het dichtstbijzijnde punt op de route. Dus hoppa! Op een volgeladen fiets richting Den Ham.

Op weg naar de Ronde van Nederland

• Datum: 12 augustus
  • Route: Luttelgeest naar Oudleusen *
  • Afstand: 52km
  • Overnachten: in de tuin van mijn zus ****
  • Uitgaven: €8,29

Rond 14.30 uur hangen we de laatste fietstas aan de fiets. Geen gekke tijd. “Zullen we vandaag nog gaan?”, vraagt JP. Ach ja, het is mooi weer én lang licht dus waarom niet. Vanuit Luttelgeest, Marknesse, Vollenhove en Zwartsluis fietsen we richting Hasselt en Dalfsen. Even na Dalfsen beginnen we onze billetjes te voelen. Mocht mijn zus nu net in de buurt wonen. We zetten de tent op in hun achtertuin. Gezellig! Morgen fietsen we verder naar de route. Achteraf gezien een goede keuze. Want toen we wilden koken, bleken onze borden en gasfles nog netjes thuis op de kast te staan. We maken dus even optimaal gebruik van het feit dat we een keuken tot onze beschikking hebben. ’s Avonds zitten we met een lekker drankje in de tuin. Een heerlijk warme zomernacht…

Op-weg-naar-de-route-Ronde-van-Nederland

Klaar voor de start

• Datum: 13 augustus
  • Route: Oudleusen naar Den Ham
  • Afstand: 35km (10km op de route)
  • Overnachten: camping De Linderbeek ****
  • Uitgaven: €28,-

Roomservice!’, horen we door het tentdoek. Wanneer we hem openritsen staat Clariska klaar met een ontbijtje. Superlief! We spoelen de croissants weg met een lekkere slok thee. Lotje wordt meteen ontvoerd en die zien we het eerste uur niet terug. Dit biedt ons de gelegenheid om de tent rustig in te pakken. Alles moet z’n nog plek vinden dus dat kost tijd. En met Lotje erbij hebben we dubbel zoveel spullen.🙈

Blijven proberen

Tijdens het Trekvogelpad hadden we haar los in de tent liggen met een slaapzakje. Ze heeft toen ‘s nachts de hele camping bij elkaar geschreeuwd. Daar hebben we iets op bedacht. Ze slaapt nu in de Deryan, in de tent. Wij hebben nu zelf vrijwel geen ruimte maar wanneer Lotje slaapt, kunnen wij in ieder geval ook een poging doen. So far, so good.🤞

Laatste inkopen

Vanuit Oudleusen fietsen we naar Ommen. Bij een kampeerwinkel scoren we nieuwe borden en een gasfles. Ook doen we meteen even boodschappen zodat we vandaag kunnen stoppen waar en wanneer we willen. In Den Ham staan we op Boerderijcamping de Linderbeek. Een prachtige camping! Superschoon en netjes. Onze tent staat op een schitterend plekje aan het water. Wij zwemmen, drinken koffie en thee en prutsen lekker wat met aan. Lotje speelt in de wasmand van de buurvrouw waar we lekker warm water in hebben gedaan. Blijkbaar vindt ze het relaxt want ze presteert het om tot driemaal toe in het water te poepen haha. En ja, we hebben hem goed omgespoeld voordat we hem terugbrachten.🙈

Vakantiegevoel

Wanneer we ons overheerlijke eenpansbonenschotel naar binnen werken met een prachtig ondergaande zon in het vizier begint het vakantiegevoel te komen. Als het begint te sputteren, kruipen we onder de wol. Morgen onze eerst officiële ‘rondje Nederland op de fiets’-dag.

Kamperen-in-de-tuin-van-mijn-zus
Rondje-Nederland-op-de-fiets-lunch-onderweg
Rondje-Nederland-op-de-fiets-kamperen-Den-Ham
Rondje-Nederland-op-de-fiets-zonsondergang-Den-Ham

Dag 1. Eerste officiële ‘Rondje Nederland op de fiets’-dag

Lotje schrok vannacht even wakker maar na een voeding slaapt ze gelukkig weer lekker verder. Het onweerde de hele nacht maar daar hebben we verder geen last van gehad. ’s Morgens wanneer we vertrekken is het ook alweer opgeklaard. Niks te klagen dus. Door de regen is het ineens een stuk koeler dan de dagen ervoor. Als ik maar genoeg kleding voor Lotje bij me heb, bedenk ik me ineens. Ach, en anders is er onderweg wel een Hema of Zeeman. We zitten een stuk prettiger op de fiets nu het iets frisser is. Na een paar minuten slaapt Lotje alweer.

Twente

We fietsen van Den Ham naar Vroomshoop, Geesteren, Tubbergen, Ootmarsum (superleuk centrum!) en Denekamp naar De Lutte. Een gehuchtje waar ik nog niet eerder van gehoord heb. Na Vroomshoop fietsen we langs het water. Mooi stuk! Vanaf Tubbergen begint het landschap te glooien. We fietsen vaker op en af. Even wennen met 32 graden en een volgeladen kar. Maar een beetje uitdaging maakt het juist ook leuk. Na Denekamp fietsen we door de bossen. De tijd vliegt. We vinden een mooi plekje aan de route op Camping de Sproakstee in De Lutte.

Hoog bezoek

Vanavond eten we zelfgerooide aardappels. Dat krijg je als je met een akkerbouwer op de fiets zit. Bij de supermarkt halen we tartaartjes en salade met geitenkaas. Yum! Lekker eten is belangrijk. Een ander hoogtepunt, Maurice komt een drankje doen op de camping. Gezellig! En ja hoor, hij had ook een tas vol boodschappen bij zich. Hier kunnen we de aankomende dagen weer van smullen.

Ronde-van-Nederland-LF14a-Saksenroute
Rondje-Nederland-op-de-fiets-goedemorgen
Rondje-Nederland-op-de-fiets-havermoutpap-ontbijt
Rondje-Nederland-op-de-fiets-morgenzonnetje
Rondje-Nederland-op-de-fiets-picknicken-onderweg
Rondje-Nederland-op-de-fiets-bezoek-Maurice

Dag 2. Volle fietstassen

• Datum: 15 augustus
  • Route: De Lutte naar Haaksbergen
  • Overnachting: camping Stien’nboer **
  • Afstand: 53km
  • Kosten: €43,80

Een goede nacht voor Lotje, en iets minder voor ons omdat er bijna geen plek over is voor ons. Inpakken gaat al iets vlugger na vier dagen. Alleen nu moeten we de boodschappen van Maurice nog zien in te pakken. Meloen, chips, cup-a-coup, cola, Radler… wat is het ook een schatje.

Rondje Nederland op de fiets: LF14a naar LF4b

Vanuit De Lutte fietsen we naar Lonneker. Daarna verlaten we de LF14a en volgen LF4b (de Midden Nederland route van Enschede naar Den Haag). We fietsen langs de rand van Enschede over het terrein van Universiteit Twente. Bij retentiegebied Kristalbad spreiden we ons picknickkleedje uit. Siësta!!! Met het eten van Maurice en nog een aantal left overs van gister zijn we een paar uur zoet. Cup-a-soup met gebakken aardappeltjes erdoor… het smaakt fantastisch! Ook nemen we de meloen te grazen. Hij weegt minder in ons buikje dan in de fietstas. Een legitieme reden!

Siësta Kristalbad

Tijdens de siësta hebben we enorm veel aanspraak. De een na de ander komt ons vertellen hoe leuk het is dat we met de kleine op fietsvakantie zijn. 😊 Dat is het zeker. Maar eigenlijk is Lotje de enige die écht vakantie heeft haha. Ze houdt ons de hele dag bezig met van alles en nog wat. Tijdens de picknick leek haar wel een geschikt moment om eens buiten de luier te poepen. (Dat heeft ze echt nog nooit gedaan!) Gelukkig zitten we aan de rand van het water. We kijken alvast uit naar een wasmachine.

Fotomoment

Na zo’n twee uur stappen we weer op de fiets. De route leidt ons veelal langs hoge maisvelden, over heide en door bos. Bij de Bommelas in het Buurserzand stoppen we voor een foto voor de Ronde van Nederland oorkonde (in totaal zijn er zes punten onderweg). Via Twekkelo en Boekelo fietsen we naar Haaksbergen, camping Stien ‘n Boer. Niet helemaal ons ding (lees: commerciële camping met veel voorzieningen) maar hij lag aan de route. Vanmiddag geen supermarkt op de route dus we bestellen schnitzel met friet (en een excuusblaadje sla) op de camping. Dat gaat er prima in na een dag fietsen.👍

Niet leuk

Lotje is het er ’s avonds even niet mee eens. Gelukkig ligt ons veldje aan de rand van de camping dus de meeste gasten hebben er geen last van. JP heeft de hele camping weer afgestruind met z’n lieve meisje. Déjà vu?😉

kilometers-maken-rondje-Nederland-op-de-fiets-1
Rondje-Nederland-op-de-fiets-LF4a-Midden-Nederland-Route
Rondje-Nederland-op-de-fiets-siësta
Rondje-Nederland-op-de-fiets-Kristalbad-Enschede
Rondje-Nederland-op-de-fiets-meloen-cadeautje-Maurice-yum
Rondje-Nederland-op-de-fiets-familiekiekje-Bommelas-bij-Buurserzand
Afhaalschnitzel op de camping

Dag 3. Maurice fietst een dagje mee

Ons prinsesje is maar drie keer wakker geweest vannacht. Om 02.00 uur, 04.00 uur en 07.00 uur. Gelukkig kon ik haar voeden en viel ze zo weer in slaap, maar je kunt je voorstellen dat we rond 07.00 nog graag even wilden slapen. Helaas. Op tijd eruit dan maar. Zouden we vandaag dan wel onze gedroomde vertrektijd van 09.00 uur redden? Dat is altijd het streven… maar in de realiteit onhaalbaar. Voor ons althans.😉

Rustig opstarten

Op het immens grote campingveld staat nog één andere tent. Daar logeert een jongetje. Lotje speelt daar ’s morgens even mee. Dit geeft ons de ruimte om eens zittend op een stoel ons havermoutpapje naar binnen te werken en rustig de tent in te pakken. Het is 09.45 als we vertrekken. Niet gek! ’s Morgens appt Maurice nog even. Hij fietst vandaag een dagje mee. Gezellig! Hij wacht ons op in Rietmolen.👍

Pitstop

Na 25km heeft Maurice een verrassing voor ons. Zijn broer woont aan de LF-route dus we doen daar een bak koffie. Gezellig! Ik ben er eerder geweest want toen ik met Maurice naar Berlijn fietste kwamen we hier (toevallig!) ook langs. Het werd een pitstop van twee uur. Max Verstappen zou er niet blij mee zijn geweest, maar wij wel! Lotje wordt goed verzorgd door dochter Nienke. Zij blij, wij blij. 😊 In de middag kruipen we weer in het zadel. We lijken ineens een stuk sneller te fietsen met Maurice erbij. 🙈

Viskraam

In Barchem staat er spontaan een viskraam aan de kant van de weg. Het water loopt me in de mond. Dit is echt precies waar ik zin in heb! Een lekker gekruid lekkerbekje. Wanneer we ons buikje rond hebben, nemen we afscheid van Maurice. Het fietsen gaat lekker vanmiddag. Niet te warm en superrustig (het is zondag). Vanmorgen was dat wel even anders. Hele wielerpelotons vlogen ons om de oren en die geven geen centimeter breed. Wie het hardste fietst heeft voorrang? Een bijzonder principe.

Schuilen voor de regen

In de middag fietsen we langs bosranden en over onverharde paadjes richting Vorden. Daar doen we flink inkopen. Na vier kilometer stoppen we bij minicamping ‘t Boshuis. Het vaste recept: tent opzetten, Lotje douchen, koken en eten, vééééél eten. Wanneer we aan ons hoofdgerecht beginnen, komt het ineens met bakken uit de lucht. We schuilen in een permanent staande luxetent die daar (toevallig!) staat. Dit wordt dus ons paleisje voor de nacht hebben we bedacht. Onder het afdak steken we kaarsjes aan. Sfeervol aanschouwen we de wolkbreuk. Mooi toch… hoe er altijd voor je wordt gezorgd. 😊

Rondje-Nederland-op-de-fiets-Maurice-fietst-dagje-mee
Rondje-Nederland-op-de-fiets-pitstop-Noorloos
Rondje-Nederland-op-de-fiets-Noorloos
Rondje-Nederland-op-de-fiets-lieve-Lotje
Rondje-Nederland-op-de-fiets-paleisje-voor-de-nacht
Rondje-Nederland-op-de-fiets-brandstof
Rondje-Nederland-op-de-fiets-diner-bij-kaarslicht

Dag 4. Na regen komt zonneschijn

• Datum: 17 augustus
  • Van: Vierakker naar Millingen aan de Rijn
  • Overnachten: camping de Rijnhof ***
  • Afstand: 72km
  • Uitgaven: €54,-

Alles is koud, nat en klam. Het kwam gister met bakken uit de lucht. Voor het eerst vertrek ik met jas. JP niet, die liep met -20C op Manaslu nog in een T-shirt. ❄️ Het eerste deel van vandaag is saai. Oersaai! Veel lange stukken over verharde en weinig inspirerende wegen. Bij Veluwezoom wordt het anders. De betonnen fietspaden trappen lekker weg en de paar gemene bultjes maken het leuk. Voor het eerst écht buiten adem. Het weer lijkt er nog niet op. Het miezert de hele morgen.🌧️

Verkeerd boontje?

Bij de Posbank stoppen we voor een kop koffie en lunch. Van de veel te dure cappuccino die ik hier bestel, word ik verdrietig. Ik ga ermee terug. De dame achter de desk vermoedt dat er misschien een ‘verkeerd’ boontje in zit. (Kan dat?) Ik vestig al mijn hoop op het ‘verkeerde’ boontje, maar helaas, het nieuwe bakkie smaakt net zo scherp. Jammer. Ik haal mijn geluksmomentje maar uit de prachtig paarse heide, het feit dat de lucht langzaam opklaart en we een familiekiekje maken.🙃

Rondje Nederland op de fiets: LF4b naar LF3a

Wanneer we het stedelijk gebied inrijden, bij Arnhem Centraal om precies te zijn, wisselen we de LF4b in tegen een stukje LF3a (de Rijnfietsroute van Hoek van Holland naar Millingen aan de Rijn). Zoals de naam al doet vermoeden, fietsen we voornamelijk langs de Rijn. Via Huissen, Loo en Pannerden knallen we door naar Millingen aan de Rijn. Grappig! Ik herken het pontje van de Pieterpadwandeling met Aafke.

Wijn

In Millingen aan de Rijn logeren we op camping De Rijnhof. Bij aankomst maak ik een vreugdesprongetje: ze hebben koude wijntjes. Als de tent staat, proosten we op wéér een mooie dag. Net wanneer we klaar zijn met koken, trekt er weer een goed gevulde regenwolk over. We eten in de tent en liggen vroeg op één oor. Toch fijn dat we de buien iedere keer net weten te ontwijken.👌

To be continued…

Rondje-Nederland-op-de-fiets-familiekiekje-Posbank
Rondje-Nederland-op-de-fiets-Posbank
Rondje-Nederland-op-de-fiets-Arnhem
Rondje-Nederland-op-de-fiets-chillen-aan-de-Rijn-1
Rondje-Nederland-op-de-fiets-Millingen-aan-de-Rijn
Chardonnay-je-kunt-er-niet-vroeg-genoeg-mee-beginnen

Meer weten over ons Rondje Nederland op de fiets? Misschien vind je deze blogs ook leuk:

Onmisbaar tijdens je Rondje Nederland op de fiets: het routeboekje:

Lijkt een meerdaagse wandelreis jou leuk? Jaarlijks organiseer ik trektochten in Nepal (Groepsreizen met trekking en Bergtrekking op Maat) en help je bij de voorbereiding van dit unieke wandelavontuur. Schrijf je in voor de inspiratiemail en ontvang nieuwe data als eerste in je inbox.