Kan ik hoogteziekte krijgen? Hoe voelt hoogteziekte? En wat moet ik doen als ik hoogteziekte krijg? Allemaal vragen die regelmatig voorbij komen tijdens de voorbereiding op de Spiritual Journey. Niet zo gek want hoogteziekte is een beetje spannend, ongrijpbaar en kan gevaarlijk zijn. Er is gewoon niemand die hierop zit te wachten. Maar wat is hoogteziekte precies en wat kan je doen om het te voorkomen?

Wat is hoogteziekte?

Hoe hoogteziekte ontstaat

Hoogteziekte ontstaat door een gebrek aan zuurstof, op hoogtes vanaf ongeveer 2700m. Omdat je lichaam zich niet zo snel kan aanpassen aan de hoogte komt er minder zuurstof in je bloed. Dit kan klachten veroorzaken. Heb je nooit hoogteziekte gehad, dan is dat geen garantie dat je het nooit zult krijgen. Maar als je het eerder hebt gehad, is de kans wel groter dat je het nog eens krijgt. De één is er nu eenmaal gevoeliger voor dan de ander.

Verschijnselen van hoogteziekte

Milde hoogteziekte zorgt ervoor dat je hoofdpijn krijgt, Je voelt een lichte druk op je hoofd en wordt misselijk, duizelig of kortademig. Een beetje te vergelijken met een flinke kater. Meestal verdwijnen de klachten vanzelf als je niet verder stijgt, maar het kan ook overgaan in ernstige hoogteziekte. Bij ernstige hoogteziekte voel je je steeds slomer. In het ergste geval raak je buiten bewustzijn of kan je eraan overlijden.

Ezelsbruggetje: voor elke 1000m die je stijgt, drink je 1 liter water extra. Ben je op 3000m, drink dan zo’n 4 liter water. Met een CamelBak van 3 liter zit je altijd goed en kan je meteen zien of je voldoende hebt gedronken die dag.

Nepalees meisje in de bergen

Wat kan ik doen om hoogteziekte te voorkomen?

Je weet van tevoren nooit of je hoogteziekte krijgt. De meeste mensen voelen sowieso wel iets van de hoogte. Dat heb ik ook. Je voelt altijd wel een bepaalde druk op je hoofd en je bent veel sneller buiten adem. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen en laten om hoogteziekte zoveel mogelijk te helpen voorkomen.

1.) Neem tijd om te acclimatiseren

Stijg langzaam naar hoogten boven de 3000m en neem genoeg tijd om te acclimatiseren. Je lichaam heeft gewoon tijd nodig om aan die hoogtes te wennen. Het beste is om eerst een aantal nachten tussen de 1500 en 2000m door te brengen. Stijg vanaf 3000m maximaal 500 meter per overnachting.

2.) Climb high, sleep low

Slaap op een lager gelegen plek dan dat je gewandeld hebt die dag. Dit kan je doen door voordat je gaat slapen nog even naar een hoger liggend gebied te trekken en weer terug te lopen.

3.) Drink voldoende water

Drink preventief en de hele dag door. Het liefste minimaal drie liter extra per dag. Dat lijkt heel veel, maar je hebt het nodig. Je kunt het halen uit water, soep, thee etc. De lucht op hoogte is droog, dus je kunt relatief snel gedehydrateerd raken. Het best is dat je urine lichtgekleurd blijft. Vind je water drinken lastig, dan kan je ook kleine flesjes geconcentreerde limonade meenemen om zo nu en dan eens wat anders te kunnen drinken.

4.) Vermijd alcohol

Vermijd alcohol (en koffie) zoveel mogelijk onderweg wanneer je hoogteziekte wilt voorkomen. Het onttrekt vocht aan je lichaam. Juist dit heb je nodig tijdens de trekking.

5.) Goed slapen

Het klinkt logisch, goed slapen. Toch is dit op hoogte niet altijd eenvoudig. Je slaapt vaak wat minder diep en bent vaker wakker. Zorg er dus voor dat je een beetje op tijd in bed ligt zodat je zoveel mogelijk rust kunt pakken. Dit helpt je fit en energiek te blijven voelen.

Doe tijdens de bergtrekking ORS in je drinkwater. Dit vult de zouten en mineralen in je lichaam aan die je verliest met zweten. Zo voel je je fitter en energieker onderweg.

Wandelen op hoogte in Nepal

Wist je dat knoflook schijnt te helpen tegen hoogteziekte? Niet zo gek dat je hoog in de bergen vaak een bordje knoflooksoep kan bestellen. Of het waar is weet ik niet, maar het is het proberen waard.

Lijkt een meerdaagse wandelreis jou leuk? Jaarlijks organiseer ik een bergtrekking in Nepal en help je bij de voorbereiding van dit unieke wandelavontuur. Schrijf je in voor de inspiratiemail en ontvang nieuwe data als eerste in je inbox.