02/09/2014 tot 26/09/2014 De vakantie is aangebroken en dus is het tijd voor onze rondreis door China. Ook ditmaal brengen we weer een bezoek aan nieuwe en bijzondere plekken. Omdat we weer terugkeren naar Giggling Tree reizen we lekker licht. Een klein rugzakje… hoe fijn! Twee weken vakantie is eigenlijk veel te kort in een land als China. Je verkijkt je altijd op de afstanden dus we hebben een strakke planning. Achteraf iets te strak misschien. Maar alles loopt op rolletjes. We hebben weer een hoop gezien en gedaan. Beseffen hoe het echt was… dat gaan we nu doen. 😉

Zhangjiajie National Forest Park

Via Guilin reizen per trein we naar naar Zhangjiajie. Op het station staat iemand van het hotel ons al netjes op te wachten met een naambordje. De juiste straat vinden kan lastig zijn en de weg vragen aan een local levert vaak ook geen bevredigend antwoord op als je geen Chinees spreekt. Dus we hebben van tevoren alles piekfijn geregeld voor de rondreis door China.

In Zhangjiajie bezoeken we het Zhangjiajie National Forest Park. Bekend van de film Avatar. Het National Park is onderdeel van Wulingyuan Scenic Area welke 397,5 km2 is. Je kunt je hier dus een tijdje vermaken. We hebben een aantal dagen gewandeld en ontzettend veel mooie dingen gezien. Hoogtepunt was Hallelujah Mountain. In een woord halleluja! Ook deze kun je terug zien in de Avatar film. We hebben nog een derde dag tegoed op ons entreebewijs maar onze voetjes protesteren al hevig na twee dagen dus laatste dag nemen we voor lief.

Mark, Paula, Aafke, rondreis door China

Zhangjiajie cable car

Zhangjiajie National Forest Park China

Huangshan, Hongcun, Nanping

Vanuit Zhangjiajie reizen we naar Huangshan. Hier treffen we een geweldig hotel met een gastheer die alles tot in de puntjes voor ons regelt. De eerste dag bezoeken we twee authentieke dorpjes: Honcun en Nanping. De volgende dag beklimmen we Huangshan, ook bekend onder de naam Yellow Mountains. Yellow Mountains is een van de meest toeristische plekken in China. De dag dat wij er zijn is het National Holiday (Mid Autumn Festival), met (bijna) 1.3 miljard Chinezen kan je je een kleine voorstelling maken van de drukte.

De bergketen staat bekend om de mooie zonsopkomsten, bijzonder uitgesleten granieten pieken, naaldbomen, hot springs en wolken die er meer dan 200 dagen per jaar boven hangen. Het is een beste klim naar boven en de afstanden zijn, zoals overal in China, niet voor de poes maar we hebben toch maar even weer gedaan. Ook hadden we behoorlijk geluk met het weer. Waar veel bezoekers slechts wolken treffen konden wij zo nu en dan ook echt genieten van bijzonder mooie uitzichten.

Nanping China Aafke

Hongcun China

Nanping China

Hangzhou

De volgende stop is Hangzhou, waar we een massage nemen en een rondje fietsen langs het West Lake. Zoals elke rondreis z’n minder leuke bestemmingen heeft werden we ook van Hangzhou niet bijster enthousiast. So so, zullen we maar zeggen. Tijd om de rugzak weer op te knopen en richting Shanghai te reizen.

Hangzhou Tai Chi

West Lake Hangzhou

Shanghai verdiend een tweede kans

Shanghai staat in groot contrast met alles wat we hiervoor hebben gezien en gedaan. Waar we bij de vorige bestemmingen vooral actief bezig waren en door natuur omgeven waren staan we in Shanghai ineens tussen de wolkenkrabbers. De skyline staat centraal en we laten we ons voornamelijk vervoeren per metro. Op een of andere manier kunnen we de weg in Shanghai niet helemaal vinden. Dat is altijd lastig in een grote stad als je er nog niet bekend bent. We hebben ook niet de tijd om de stad écht te ontdekken omdat we de meeste tijd in Beijing willen doorbrengen. Shanghai verdiend dus nog een tweede kans.

Het mooie wat we in Shanghai hebben ervaren is het grote contrast. Midden in de binnenstad vind je een oud gedeelte (een hutong) waar alles nog autentiek is. Een paar straten verderop loop je tussen hypermoderne wolkenkrabbers die Shanghai als metropool en financieel kloppend hart kenmerken. ’s Avonds eten we bij een van de vele straatstalletjes. Heerlijk eten voor een prikkie. Dat blijft toch een van de leukste dingen aan reizen. Uiteindelijk verlaten we de stad met een welbekende bullittrain. Die ons met een snelheid van 300km per uur in vijf uur naar Beijing brengt.

Shanghai hutong

Shanghai skyline

Streetfood Shanghai

Love Beijing

Geweldige stad! We hebben hier voldoende tijd voor uitgetrokken dus we kunnen even terugschakelen. We verblijven op een ideale locatie. Vlakbij Tianmen Square (centrum) in een hutong (authentieke wijk). Dus alles op loopafstand en geen hoge flatgebouwen. We bezoeken het Plein van de Hemelse Vrede, de Verboden Stad en het mausoleum van Mao. Het is echt bizar hoe zulke lange rijen er staan om een glimp op te vangen van deze overleden man. En dan te bedenken dat het elke dag zo gaat. Natuurlijk ontbreekt een fietstochtje door Beijing ook niet.

Beijing is een heerlijk ruim opgezette stad, mensen spreken vrij goed Engels en er zijn flink wat reizigers wat de sfeer ook vaak ten goede komt. De avonden brengen we in ons stamkroegje door. Kortom mooie dagen! We sluiten onze reis af met een bezoek aan de Chinese Muur. Want bij een rondreis door China mag die niet ontbreken.

De Verboden Stad Beijing

Beijing Mark Aafke

365 degrees Beijing

The Great Wall

Een rondreis door China is niet compleet zonder een bezoek aan de Chinese Muur. Omdat we niet met een toeristische tour mee willen trekken we er zelf op uit om de muur te ontdekken. Leuker en goedkoper! Na een behoorlijk gepuzzel met openbaar vervoer en stukken met de benenwagen slapen we ’s avonds dan letterlijk aan de voet van de muur. We hebben twee dagen gehiked over de muur en dit allemaal als hoogtepunt ervaren. Zo mooi! We waren helemaal alleen en hebben echt geklommen en geklauterd om de gewenste uitkijktorens te bereiken. Wauwie!

The Great Wall Gubeikou

De Chinese Muur Gubeikou

Een onvergetelijke rondreis door China

Dan zit het avontuur er helaas alweer op. Mark en ik verlaten Beijing en daarmee ook Aafke. In 24 uur treinen we terug naar Guilin. Waar we diezelfde dag weer aan de slag gaan. Mooi was het zeker maar tijd om alles te beseffen hebben we nog niet echt gehad. Aafke is nu zelfstandig aan het rondtrekken en zal ons vanavond weer komen opzoeken in Yangshuo, waar ze haar reis afsluit. Wij gaan nog even nagenieten van onze rondreis door China.