08/05/2015 tot 21/05/2015 Afgelopen weken staan in het teken van eilandhoppen en daarmee zon, zee en strand. Vanuit Koh Tao hoppen we via Zuid-Thailand en Maleisië richting Kuala Lumpur, om vanuit daar naar Japan te vliegen. De eilanden, zo dicht bij elkaar maar een wereld van verschil. Ieder eiland een unieke cultuur, sfeer en beleving. Het is alsof we om de drie dagen een nieuw land ontdekken. Onze favoriet? Koh Phi Phi! Wat een heerlijke plek.

Railay Beach Krabi

Railay beach Thailand

Railay (Krabi)

We vertrekken in alle vroegte met de ferry vanuit Koh Tao met Railay Beach als eindbestemming. Railay is alleen bereikbaar per boot, waarschijnlijk is dit de reden dat het zo prijzig is. Gelukkig weten we weer het goedkoopste hokje aan de oostzijde van het eiland te bemachtigen. Aan de westzijde bevinden zich de luxe resorts, daar hopen we over een paar jaar te verblijven.

Railey staat bekend om de mooie stranden, traditionele longtail boten en schitterende kalkstenen rotsformaties. Vanwege de rotsen is dit een populair gebied onder klimmers. Nu zijn wij absoluut geen klimmers maar ook wij hebben geklommen en geklauterd voordat we bij het schitterende uitzichtpunt en de Lagoon terechtkwamen. We nemen nog een kijkje bij Phranang Cave en trekken dan weer verder. De keerzijde van Railay is dat het erg toeristisch, druk en vervuild is. Zonde, zonde, zonde… vreselijk om te zien.

Thai longtail boat

Chillen Railay

Eilandhoppen Thailand

We love Koh Phi Phi

Wat hebben we genoten van dit prachtige en geweldige eiland. Ok, het is erg toeristisch maar het eiland heeft echt alles wat je nodig hebt binnen handbereik, dus wij begrijpen die toeristen wel. Alle afstanden zijn te belopen, het eten is heerlijk, de stranden zijn schoon, de onderwaterwereld is mooi en elke avond is er wel iets leuks te doen. Kortom, leven in de brouwerij. Wij zijn fan.

Phi Phi kent een prachtig uitzichtpunt. We hadden al veel mooie uitzichtpunten gezien op Koh Tao maar hier staan we beide weer verbaast over de schoonheid van moeder aarde. Dit zijn geluksmomentjes. ‘s Avonds bezoeken we Banana Bar waar we met onze neus in de boter vallen. Ze draaien er een leuke film en de cocktails smaken naar meer. Wij zijn blij… en we waren al blij moet je je voorstellen hoe blij wij waren.

De volgende dag maken we twee mooie duiken op Bi Da Nok en Phi Phi Leh. We zien mooie dingen waaronder een zeepaardje, die is vrij zeldzaam en hadden we nog niet eerder gezien. Wist je dat die niet groter is dan een pink? Ik niet! Verder hebben we ook nog twee boxfish, turtles en een blacktip shark gezien. Erg tevreden dus. Ik moest wel even wennen want het was een jaar geleden dat ik had gedoken. Klaren ging niet helemaal lekker. Mark heeft wel lekker gedoken en voelde zich weer als een visje in het water. ’s Avonds is het bucket-time! Bucket betekent letterlijk ‘emmer’. Je raadt het al… een emmer met alcohol. Je kan eigenlijk niet in Thailand zijn en geen bucket aanraken. In het kader van saamhorigheid zitten er meerdere rietjes in zodat je samen kan drinken. Voornamelijk jonge backpackers leven hierop en het is echt typisch Thais. Het was een geslaagd bucket-avondje… totdat Mark me wakker maakte op het strand haha. Niks meer gewend!

Paula Phi Phi

Maya Bay Thailand

Bucket time Phi Phi

Eilandhoppen Koh Lanta

Met de ferry komen we aan in Ban Saladan. Zijn we in een spookstad beland? Alles is gesloten en er is duidelijk geen leven op straat. Nu is Koh Lanta ook veel rustiger dan het levendige Phi Phi maar dit is wel een hele grote verandering. Wat blijkt… Het is laagseizoen. We besluiten een scootertje te huren en crossen lekker het eiland rond. Een hapje eten hier en kokosnootje daar… de dagen vliegen uiteraard weer voorbij. Koh Lanta is een mooi eiland, meer ongerept en puur en veel minder toeristisch dan bijvoorbeeld Krabi en Phi Phi. Persoonlijk houden wij van iets meer actie dus Koh Lanta is niet helemaal ons eiland. Omdat we ons vervelen besluiten we cocktails te drinken. Dit worden er twee, drie, vier… met spijt tot gevolg. Wij varen beter bij een actief leven. Wij kunnen niet omgaan met verveling.

Mark scooter Koh Lanta

Mark eilandhoppen Koh Lanta

Mark chillen Koh Lanta

Olifantje Koh Lanta

Perhentian Islands

Na eilandhoppen in Thailand staat nu eilandhoppen in Maleisië op het programma. Via de Thais/Maleisische grens (Sungai Kolok/Rantau Pangang) gaan we richting de Perhentians. We zijn net iets te laat voor de bus dus overnachten aan de grens. De volgende ochtend reizen we via Kota Bahru naar Kota Besut waar we in de speedboot naar de Perhentians springen. Op Kecil, het kleinste eiland van de twee, vinden we een leuke hut op Long Beach. Van 07.00-19.30 is er geen stroom dus chillen gegarandeerd.

De Perhentians zijn schitterend. Warm, kristalhelder en azuurblauw zeewater, fijne witte zandstranden en volop palmbomen. De eilanden hebben geen wegen en zijn op de stranden na volledig begroeid. Er is een smal looppaadje door de jungle die je in ongeveer 45 minuten naar een ander strandje brengt. De meeste stranden kennen een eenvoudige accommodatie en eetgelegenheid of resort. Het klinkt als een paradijs en dat is het ook. Toch zitten we niet helemaal op onze plek. Mark voelt zich soort van opgesloten op z’n eigen strand en slaaf van z’n resort. Ik word heel verdrietig van het afval. Het is extreem. Plastic flessen, glas, tassen, rommel troep en zelfs complete koelkasten liggen weg te rotten in de bosjes. Er is totaal geen respect voor de natuur en er wordt niet nagedacht over de toekomst en de generatie na ons die ook nog op deze aardbol moet leven. Voor mij zou dit een reden zijn om niet meer te willen reizen

Hutje Perhentians

Paula Perhentians

Long Beach Perhentians

Happy 30th birthday in Kuala Lumpur

Dat we Maleisië leuk vonden dat wisten we allang maar ook Kuala Lumpur was weer geweldig. Een smeltkroes van culturen. Prettige mensen, een leuke sfeer, een fijn klimaat, betaalbaar en gezellig. We bezoeken uiteraard de Petronas Towers, China Town en Central Market. Misschien wel het meest noemenswaardig, we vieren Mark’s 30ste verjaardag. Mijn kleine jongetje wordt groot. We eten onze buikjes rond van de overheerlijke Indische curries, biryanies en moeten natuurlijk even neuzen bij de duikwinkels.

Kustlijn Perhentians

Eten Perhentians

Kecil Island Perhentians

Na twee weken eilandhoppen in Thailand en Maleisië en daarmee twee weken zon, zee en strand zijn we blij dat we even geen zand meer overal voelen. Ook kunnen we weer normale kleren aan zonder meteen doorweekt te zijn van het zweet. We hebben twee heerlijke weken achter de rug en beseffen maar al te goed dat er straks andere tijden aanbreken. En toen was het 21 mei 2015…. We gaan naar Japan en daar hebben we ontzettend veel zin in.