21/05/2015 tot 25/05/2015 Een reis door Japan is te gek. Het land van contrasten is in alle opzichten bijzonder: traditioneel en modern, eenvoudig en complex, open en gesloten. We zijn er net een week maar zeggen nu al, “Wauw”. Lekker eten, behulpzame bevolking, hypermodern openbaar vervoer, hygiëne van de bovenste plank, schitterende natuur en een uitstekende infrastructuur. Japan heeft het allemaal! We hebben de hele week gerend en gevlogen want we hadden maar twee weken. Na een week is onze wishlist al grotendeels vervuld en nu is het tijd voor wat meer ontspanning. Ons eerste reisverhaal uit wauwie Japan.

Kennismaking met reizen in Japan

We starten onze reis in Tokyo, de hoofdstad en tevens grootste metropool (35,6 miljoen) op aarde. Op het vliegveld staat het luchthavenpersoneel met witte handschoentjes klaar om ons de weg te wijzen. Dit is onze eerste kennismaking met het uiterst georganiseerde en hygiënische Japan. Eenmaal door de douane halen we onze Japan Rail Pass op. Hiermee reizen we onbeperkt door het land voor een vast bedrag (een absolute aanrader voor iedereen die naar Japan gaat!). Het shinkansen- (hogesnelheidstrein), trein- en metronetwerk in Tokyo is een doolhof maar na enige uitleg weten we ons met gemak te verplaatsen.

Verliefd op Tokyo

Wat een geweldige stad. Zoals we het ons hadden voorgesteld, een urban jungle. Bij aankomst zijn we supermoe maar omdat we geen tijd willen verliezen brengen we nog diezelfde middag een bezoek aan de Senso-ji Temple en de Sky Tower, welke op 350 meter afstand ligt. Senso-ji is Tokyo’s meest bezochte Boedhistische tempel en het Sky Tower observatiedek geeft ons een mooi uitzicht over de stad. Het is ietwat heiig buiten dus helaas hebben we niet het allerbeste uitzicht.

Tokyo Sky Tree view

Tokyo Sky Tree Mark

Tokyo Senso-ji temple Paula

Tsujiki Fish Market

Een reis door Japan is niet compleet zonder een bezoek te brengen aan de grootste vismarkt ter wereld. Op de Tsujiki Fish Market in Tokyo wordt de kwalitatief beste tonijn ter wereld geveild met prijzen oplopend tot 1.76 miljoen USD per tonijn. Nu zijn de tonijnen ook enorm groot maar deze prijzen blijven natuurlijk ziekelijk hoog. Zo’n vismarkt begint in de vroege uurtjes dus we zijn er op tijd bij en scoren een overheerlijk sashimi (rauwe vis) ontbijt. We proeven uiteraard de tonijn maar ook proberen we onder andere kaviaar, zalm, schelpdieren en zee-egel. De laatstgenoemde was overigens heel erg smerig. Verreweg het meest bijzondere én prijzige ontbijtje van de afgelopen 2.5 jaar.

Tsujiki tuna Tokyo

Tsukihi Fish Market breakfast Paula

Tsujiki Fish Market Tokyo

Sumo-wrestling it is!!!

Lucky us! Mocht er net een Sumo worstel wedstrijd zijn in Tokyo nu wij er zijn. Dit is slechts drie keer per jaar dus we voelen ons vrij bevoorrecht. Nu alleen nog een kaartje zien te scoren. Standaard tickets zijn reteduur en moeten vooraf gereserveerd worden daarom gokken we het op één van de 250 goedkopere tickets die dagelijks bij het stadion verkocht worden. ’s Ochtends in alle vroegte (lees: wéér 05.00 opstaan!) staan we in de rij bij het welbekende Ryogoku Stadion om een ticket te bemachtigen. Wij hebben beet! Met ticketnummer 122 en 123 in handen lopen we blij en opgewekt terug.

Later die dag keren we terug naar Ryogoku om de wedstrijden te zien. Een supervette ervaring! Omdat wij de halve finale bijwonen is het toernooi extra spannend. De Japanners zijn enorm gefocust en op sommige momenten zelfs uitgelaten. Het hele stadion zit propvol en iedereen is laaiend enthousiast. Absoluut één van onze Japan hoogtepunten.

Sumo-wrestling Tokyo

Waiting for tickets Ryogoku stadion

Sumo fight Ryogoku

Shinjuku

Tokyo kent verschillende districten met elk hun eigen typische cultuur. Wij bezoeken de drie voor ons meest spraakmakende. Shinjuku, Shinbuya en Akihabara. Wij treffen het enorm met ons kamertje in hartje Shinjuku, het entertainment district. Het is een cadeautje om hier ’s avonds rond te dwalen. De ene straat nog mooier, gekker en kleurrijker dan de ander. Neon madness! Het Shinjuku station is met 3 miljoen pendelaars per dag één van de drukste stations ter wereld. Verdwalen is dan ook helemaal niet moeilijk.

Neon madness Tokyo

Tokyo Paula

Shinbuya

Shinbuya is Tokyo’s drukste wijk en het centrum van de opvallende en spraakmakende tienercultuur. Ik wil hier graag even kijken omdat Hachiko (van de gelijknamige film) hier staat. Deze hond heeft tien tot jaar na het onverwachte overlijden van zijn baasje op het station gewacht. Z’n baasje (Richard Gere in de film) kwam natuurlijk nooit opdagen en uiteindelijk is ook Hachiko dood gegaan. Nadat we met de trouwe viervoeter op de foto zijn geweest lopen we over The Scramble, het drukste kruispunt ter wereld. Het is inderdaad een wirwar van mensen. Bij groen licht komen ze letterlijk uit alle hoeken en gaten. Erg cool! Ook in dit district is weer een overdaad aan neon te vinden.

Shinbuya Hachiko Mark and Paula

Shinbuya The Scramble

Akihabara

Akihabara is het walhalla voor nerds. Een schreeuwerig en flashy district vol computers, computeronderdelen, mangapoppen en spelhallen. Oftewel geek-universe! Het is erg tof om hier rond te lopen en we kijken onze ogen uit. Schoolkinderen, vaak in uniform, spenderen uren achter de spelautomaten en worden er helemaal door ingenomen. We volgen een jongetje van ongeveer 13 jaar die eindeloos geld in een soort van grijpautomaat blijft gooien omdat hij persee de rondborstige mangapop wil veroveren. Te grappig want in Nederland zou geen enkele tiener met zo’n pop gezien willen worden. Een compleet ander cultuurtje dus.

Akihabara kids gaming

Akihabara kids gaming in arcade

Nikko

Omdat we onze Japan Rail Pass hebben kunnen we in principe kosteloos reizen door Japan. Dit is ook de reden dat we een bezoek brengen aan Nikko. Nikko is een stadje met National Park. De historische tempels in Nikko hebben een geschiedenis die teruggaat tot de 8ste eeuw. Shodo Shonin, een Boedhistische monnik richtte daar destijds een bedevaartsoord op. We hebben lekker rondgewandeld in het National Park en nog een mooie wandeltocht in de buurt gemaakt. Het weer is perfect, zoals een goede zomer in Nederland.

Nikko Buddhas

Nikko temples

Nikko bridge

Mount Fuji

Mount Fuji, de hoogste berg (3776 meter) en het nationale symbool van Japan. Deze vulkaan waarvan de laatste uitbarsting in 1708 was is ook terug te vinden op de bankbiljetten. Je kan Fuji beklimmen, wat we graag hadden willen doen maar vanwege onze beperkte tijd besluiten we hem alleen te bezoeken. Er liggen vijf meren rondom de vulkaan en wij nemen een kijkje bij Kawaguchiko Lake. Schitterend! We genieten van een lekker kopje koffie en thee met uitzicht op de vulkaan. Gelukkig zijn we vroeg want wanneer we vertrekken is de vulkaan al voor de helft ingepakt in een dik wolkendek. Dat vroege opstaan legt ons geen windeieren (behalve dat we er een beetje chagrijnig van worden ;).

Mount Fuji from train

Mount Fuji Japan

Mark, Paula, reis door Japan

Mount Fuji coffee and tea

Een Japanse date in Nagoya

Vanuit Mount Fuji reizen we door naar Nagoya. Hier ontmoeten we een vriendin, Ai. We hebben haar leren kennen in Australië tijdens ons bananenwerk in de Codge Lodge. Zij deelt dus ongeveer het meest spraakmakende stukje reisgeschiedenis met ons. Iedereen die destijds in de Codge Lodge woonde weet hoe verschrikkelijk het er was. Dat schept absoluut een band. We zijn met z’n drieën uit eten geweest. Terwijl Mark het Japanse bier ontdekt maak ik kennis met Sake. Had ik veel eerder moeten doen!

Meeting Ai in Nagoya

Onze reis door Japan

Japan is geweldig. Niet te vergelijken met de landen die we hiervoor bezocht hebben. Verandering van spijs doet eten en dat merken we. We genieten enorm van de luxe en hygiëne. Alles is echt brandschoon, geen vuiltje op straat en alle perkjes zijn strak onderhouden. Zelfs de openbare toiletten zijn een traktatie. Ze hebben verwarmde wc-brillen én zijn compleet uitgerust met sproei- en droogsysteem. Daarnaast zijn de Japanners enorm behulpzaam. Wanneer je iets vraagt lopen ze standaard met je mee om de weg te wijzen, ze betalen nog net je kaartje niet. Ook zijn we helemaal lyrisch over de Shinkansen en onze Japan Rail Pass. Met een paar uur zijn we aan de anderen kant van het land. Ideaal! Toch wanen we ons écht in een andere wereld. De Japanners zijn zo correct en bescheiden dat wij er zelf bijna ongemakkelijk van worden. Bij alles wat ze doen of zeggen buigen ze onophoudelijk. Zelfs de conducteur als hij de coupé in- en uitloopt. Iedereen houdt zich aan de regels en kleurt netjes binnen de lijntjes. The perfect world?