Müllerthal it is! Met ons campertje reden we in vijf uurtjes van Nederland naar Luxemburg. Vanaf camping Wolfsschlucht staan we dagelijks binnen tien minuten op de route (of het busstation). We beginnen Müllerthal trail Route 3 in Müllerthal, het hart van Luxemburgs ‘Klein-Zwitserland’. Via mooie rotsformaties, prachtige beekdalen en romantische kastelen trekken we door de regio. Route 3 is een aangename afwisseling op Route 1 en Route 2. Müllerthal trail Route 3: heerlijk wandelen!

Müllerthal trail Route 3, ontbijt
Müllerthal trail Route 3, Schiessentümpel
Müllerthal trail reflexion

Müllerthal trail Route 3: bossen, beekjes en kastelen

We beginnen Müllerthal trail Route 3 in Müllerthal, het hart van de regio. Een afwisselend pad met hier en daar leuke bezienswaardigheden: kleine watertjes, gezellige dorpjes en mooie kastelen afgewisseld met bossen en rotspartijen. Ook op Route 3 is het iets drukker rond de grotere bezienswaardigheden. Verder is de trail vrij rustig en komen we niet veel mensen tegen. Dat komt waarschijnljk doordat we de route begin september lopen en de meeste scholen alweer zijn begonnen.

Müllerthal trail dag 3: Müllerthal tot Larochette

Hoewel we per ongeluk op Route 3 terechtkwamen, hebben we dit niet meteen door. Het eerste deel van Müllerthal naar Larochette is verrassend mooi en veelzijdig. De schitterende vlonderpaden door het bos, mooie watertjes en leuke reflecties doen ons totaal niet beseffen dat we van route zijn geswitcht. Na 4 kilometer hebben we het door. Wat maakt het ook eigenlijk uit. Na een kort moment van kortsluiting in de bovenkamer, kan ik me eraan overgeven. Gek hoe je vasthoudt aan een route terwijl dat eigenlijk totaal overbodig is. Ik kan het gewoon niet zo goed verkroppen dat ik niet heb zitten opletten.🙈

Müllerthal trail yoga
Müllerthal trail Route 3, Jetboil
Turquoise water Müllerthal trail

Müllerthal trail Route: Larochette

We eindigen onze eerste wandeldag op Route 3 in Larochette. Een gezellig stadje met een mooi kasteel en een fijne bakkerij waar we ons brood voor de komende dagen inslaan. Het duurt even voordat de bus er is, dus we vermaken onszelf met een lekker drankje op een zonnig terras. Schoentjes uit, voetjes in de lucht. Niks meer aan doen. Morgen pakken we de bus van Echternach naar Larochette en starten we de route weer vanaf dit punt. Dit is de enige rit waarbij we moeten overstappen met de bus en waarbij de rit iets langer (30 minuten) duurt.

Müllerthal trail: Larochette naar Müllerthal

Rond 10.30 uur de volgende dag staan we weer in Larochette. Vandaag zijn er een paar momenten waarop we even alert moeten zijn, aangezien twee ExtraTours Route 3 overlappen. Deze willen we niet lopen, want hier hebben we geen tijd voor. Gelukkig is het goed aangegeven. De ExtraTours zijn voorzien van een oranje ‘M’ en de reguliere trail heeft een rode ‘M’. Als je eenmaal weet hoe het zit, kan er niks meer mis gaan.😅

Müllerthal trail Route 3, Larochette
Müllerthal bewegwijzering Routes en ExtraTours
Müllerthal trail, chillen
Müllerthal trail Route 3, open velden

Müllerthal trail Route 3: Müllerthal

Nadat we twee dagen geleden per ongeluk op Route 3 terecht kwamen, zijn we nu weer terug op hetzelfde punt. Wanneer we het stadje Müllerthal binnenlopen, herkennen we het plekje waar we twee dagen geleden ons broodje zaten op te peuzelen. Bekend terrein. Leuk! We pakken de bus terug naar Echternach. Morgen rest ons het laatste stukje van de Müllerthal trail: Route 2: Echternach naar Müllerthal… of andersom.🍀

Müllerthal trail Route 3: plussen en minnen

Route 3 is een fijne afwisseling op Route 1 en 2. Mooie vlonderpaden, watertjes en beekjes om mee te beginnen, maar ook afwisselend. Je loopt vaker door open gebied wat lekker ruimtelijk en vrij voelt. Ik ging hier goed op na dagen ‘opsluiting’ in het bos.😉 Het dorpje Larochette is prachtig, heeft een mooi kasteel en de bakker verkoopt heerlijke broodjes. Het reizen per bus van Larochette naar Echternach, duurt iets langer omdat het iets verder weg ligt. Met gratis openbaar vervoer en een buitengewoon vakantiegevoel vond ik dat totaal niet erg. Uiteindelijk was het nog maar een half uur.

Müllerthal trail Route 3, koeien
Müllerthal trail Route 3, bossen
Müllerthal trail Route 3, bomen

Müllerthal trail Route 3: hoogtepunten

Müllerthal trail Route 3 was een fijne afwisseling naast Route 1 en 2. Müllerthal trail Route 3 voelde lichter, ruimtelijker en vrijer dan route 1 en 2. De hoogtepunten voor je op een rijtje:

• Imposante rotsformaties
  • Schiessentümpel waterval
  • Sproojesachtige bossen
  • Betoverende beekdalen
  • Romantische kastelen

Reisfilm Hiking Müllerthal trail

Ben je nieuwsgierig hoe het is om de Müllerthal trail te lopen of wil je weten wat je ongeveer kan verwachten. In deze video onze 5-daagse hike van 123km (ja, we deden er iets langer over omdat we niet zaten op te letten🙈) in 3 minuten. Kijk je mee?

Wil je meer weten over de Müllerthal trail? Wellicht vind je deze blogs ook interessant:

Handig tijdens de Müllerthail trail: de routekaart. Wil je meer info dan is deze Müllerthal trail wandelgids een aanrader

Lijkt een meerdaagse wandelreis jou leuk? Jaarlijks organiseer ik trektochten in Nepal (Groepsreizen met trekking en Bergtrekking op Maat) en help je bij de voorbereiding van dit unieke wandelavontuur. Schrijf je in voor de inspiratiemail en ontvang nieuwe data als eerste in je inbox.