Omdat we illegaal bivakkeren zijn we vroeg uit de veren. Niet eerder zijn we zo vroeg geweest. Voor 06.00 uur is de tent al ingepakt, en voor 07.30 uur zijn we alweer aan het klimmen. Van Refugio Elena op 2026m naar Grand Col Ferret op 2537m. Dit is ook de enige klim van vandaag, dus we hebben een makkelijke dag voor de boeg. Het is nog superfris nu de zon zich nog achter de bergen schuilhoudt. Handschoen en muts zijn onze beste vriend.

Tour du Mont Blanc dag 7

Tour du Mont Blanc dag 7 Grand Col Ferret
Tour du Mont Blanc dag 7 Start variant 9

Tour du Mont Blanc dag 7: over de grens

Op Grand Col Ferret hebben we een mooi uitzicht. Dit is ook het punt waarop we de grens naar Zwitserland overgaan. We lopen letterlijk langs de grenspalen. Omdat de reguliere route wat drukker is en niet als heel bijzonder bekend staat, besluiten we variant 9 te lopen via Petit Col Ferret. Het is maar een stukje om en toch een iets minder belopen traject. Op sommige stukken is het pad smal met toch wel afgronden dus we doen het rustig aan. Daarnaast heeft Aafke nog steeds last van haar knie dus we doen er sowieso iets langer over, en dat is prima. We hebben geen haast. Het is een prachtige wandeling door een mooie stille vallei.

Tour du Mont Blanc dag 7 Afdalen na Petit Col Ferret
Tour du Mont Blanc dag 7 hiken in Zwitserland
Tour du Mont Blanc dag 7 Bergmarmot in Zwitserland
Tour du Mont Blanc dag 7 Schitterende bergbloemen
Tour du Mont Blanc dag 7 Blauwe bessen plukken in Zwitserland

Zwitserse prijzen

In Fouly aangekomen gaan we eens even lekker op het terras zitten. Na zo’n nachtje bivakkeren en vroeg op staan lust ons buikje wel iets. Aan de prijzen te zien, merken we meteen dat we in Zwitserland zijn. We bestellen een geitenkaassalade en dat ding kost ons € 26,-. Doe eens gek. Een glaasje sinas is € 5,- haha. Ach ja, we zijn hier maar één keer.

Tip: een wollen Supernatural shirtje is ideaal: licht, sneldrogend, zit goed en ruikt niet.
Tour du Mont Blanc dag 7 Stad La Fouly
Tour du Mont Blanc dag 7 Afdalen richting La Fouly
Tour du Mont Blanc dag 7 Mooie huisjes in Zwitserland

Op de camping in Zwitserland

Na de lunch lopen we via een mooi bospad naar Praz-de-Fort. De route is wel vrij lang en eentonig, dus niet het meest inpirerende stuk van de TMB. Praz-de-Fort is tevens het eindpunt van Traject 6. Omdat er geen kampeermogelijkheden zijn en bivakkeren in Zwitserland verboden is beneden de boomgrens (en in natuurparken), nemen we de bus naar Champex-Lac. De bushalte is precies aan het einde van het traject. Dat komt goed uit. En de bus stopt exact voor de (met TMB-ers bezaaide) camping in Champex-Lac. Handig! Prima stadje ook om nog even inkopen te doen.

Tour du Mont Blanc dag 7 Mooie paadjes
Tour du Mont Blanc dag 7 door de bossen naar Praz-de-Fort
Tour du Mont Blanc dag 7 op de camping in Champex-Lac

Wil je meer weten over de Tour du Mont Blanc? Wellicht vind je deze blogs ook interessant:

Onmisbaar tijdens de Tour du Mont Blanc: het routeboekje van Noes Lautier. Hierin staat de klassieke route beschreven, inclusief varianten. Superhandig! Daarnaast is het ook raadzaam om een kaart mee te nemen. Deze vind je op de website van De Zwerver.

Lijkt een meerdaagse wandelreis jou leuk? Jaarlijks organiseer ik trektochten in Nepal (Groepsreizen met trekking en Bergtrekking op Maat) en help je bij de voorbereiding van dit unieke wandelavontuur. Schrijf je in voor de inspiratiemail en ontvang nieuwe data als eerste in je inbox.